Jako, że na codzień zajmujemy się realizacją projektów, których elementem są często aplikacje mobilne — udostępniamy wzór dokumentu, który ułatwi sformułowanie zapotrzebowania na realizację aplikacji mobilnej potencjalnym wykonawcom.

Jak poprawnie napisać / wypełnić brief na aplikację mobilną?

Wbrew pozorom nie jest to zadanie, które wymaga posiadania wiedzy dotyczącej np. lotów w kosmos. Warto jednak pamiętać jedną, podstawową zasadę — im więcej szczegółów zostanie udostępnionych wykonawcy, tym precyzyjniej zostanie przygotowana estymacja budżetowa, jak i bardziej zawężone „widełki” czasowe. Pozwoli to także zaoszczędzić czas zarówno Zamawiającego, jak i wykonawcy w kontekście wymiany korespondencji doprecyzowujących zakres projektu.

Cel

Najważniejszym elementem projektu, którego częścią jest aplikacja mobilna jest jej cel i to jaki problem będzie rozwiązywać. Na początek wystarczy zadać sobie bardzo proste pytanie — czy jest nam w ogóle potrzebna, czy będziemy na niej zarabiać (a jeżeli tak — kiedy zaczniemy?), czy jej zadaniem będzie obniżenie obecnych kosztów w organizacji? Najprostszą metodą, aby określić jej celowość jest opracowanie pierwszego pytania. Tu z pomocą przychodzi nam metodyka Agile i pojęcie „user story”, którego kształt prezentuje się następująco:

Jako [kto] chciałbym [co], aby [dlaczego, w jakim celu]?

Przykład:

Jako marketer chciałbym znać status kampanii aby lepiej dostosować targetowanie.

Użytkownik

Już podczas tworzenia pierwszego „user story” kreuje się nam persona (w tym wypadku: marketer), która może stać się podwaliną dla określenia użytkowników, dla których aplikacja będzie rozwiązaniem ich problemów. Personą jest użytkownik, którego jesteśmy w stanie dokładnie scharakteryzować — kim jest i jakie ma cele, będąc odbiorcą docelowym. Istotnym elementem jest, aby móc w miarę dokładnie opisać personę ze względu na:

  • Kto nim jest? Imię, nazwisko, wiek, płeć, zawód, ile lat ma doświadczenia?
  • Jakie ma cele i aspiracje? O czym marzy, jakie ma cele w karierze? Jak chciałby się czuć korzystając z produktu?
  • Co robi?
  • Co widzi?
  • Co myśli?
  • Co czuje?

Kolejnym typem użytkownika jest „interesariusz”. Kim jest? To zazwyczaj użytkownicy, którzy poza personą będą korzystać z produktu. Czy są nimi również Klienci? Naturalnie, ale warto pamiętać o osobach wewnątrz firmy (na jakie osoby w firmie wpłynie nasza praca), czy będą nimi partnerzy biznesowi (kto pomoże w osiągnięciu celu), czy będą to również inne osoby (liderzy opinii, znajomi, organizacje rządowe)?

Określenie person i interesariuszy to zawsze pierwszy etap warsztatów, które przeprowadzamy z naszymi Klientami, często jeszcze zanim przystąpimy do stworzenia oferty.

Platforma

Nieodzownym elementem briefu jest określenie, w kontekście użytkowników — z jakich urządzeń korzystają? Czy będą to urządzenia z systemem Android, czy także iOS, czy będą to również tablety, czy tylko smartphone’y. Dobór technologii  jest równie istotny, jak określenie użytkowników produktu.

Wszystkie powyższe, jak i inne elementy zawarliśmy we wzorze dokumentu, który udostępniamy za darmo, aby zarówno nasi przyszli Klienci, jak i osoby decyzyjne o zakupach wewnątrz organizacji mogły skrócić sobie drogę do osiągnięcia ich celów.

Dokument udostępniamy w trybie „tylko do odczytu” w Google Docs oraz w postaci pliku typu Word.

Dokument Google Docs można do woli kopiować (aby go skopiować użyj „Plik > Zapisz kopię”). Po skopiowaniu można go swobodnie edytować, a następnie np. wyeksportować do pliku PDF i przesłać poprzez e-mail potencjalnym wykonawcom.

Otwórz Dokument Google Docs.

Dokument typu Word można pobrać bezpośrednio na dysk, wypełnić i przesłać poprzez e-mail potencjalnym wykonawcom.

Pobierz plik Word.

Podziel się z nami swoją opinią!